پروازکده

خوش آمدید

پروازکده

خوش آمدید

آخرین نظرات
  • ۱۷ اسفند ۹۷، ۲۲:۰۵ - حبیب بهبودی
    ممنونم

جا بده تا خدا هم بهت جا بده !

يكشنبه, ۱۳ فروردين ۱۳۹۶، ۱۱:۴۳ ب.ظ




جا بده ، تا خدا هم بهت جا بده !



مقدمه :
یه ایه تو قران داریم که خیلی جالبه ، شاید خیلی از شما هم این ایه رو نشنیده باشید ، پس بدون معطلی بریم ببینیم این ایه قران چیه ؟

 

اون آیه اینه :
یایهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِذَا قِیلَ لَکمْ تَفَسَّحُوا فِى الْمَجَالِسِ فَافْسَحُوا یفْسَحِ اللَهُ لَکم (1)
اى کسانى که ایمان آورده‏اید چون به شما گفته شود که در مجالس جا باز کنید (تا دیگرى بتواند بنشیند) در این صورت جا باز کنید و دیگران را هم جاى دهید، که به پاداش آن، خداوند بر شما توسعه مى‏دهد.

 

به این ماجرا توجه کنید :
دیروزیه پیرمرده رو تو مسجد دیدم که روی صندلی نشسته بود ، بعد یک رحل و قران هم کنار صندلیش گذاشته بود، اونوقت یه پیرمرد دیگه اومد گفت این رحل و قران رو بردار من اینجا بشینم !
اون طرف هم گفت برنمی دارم می خواستی زود تر بیایی مسجد ! خلاصه چند نفر واسطه شدن تا این اقا جا داد و اون پیرمرد جدید الورود نشست .
دوستان عزیز ، این کار این پیرمرد از نظر اسلام غلط است ، زیرا ایه ی قران می فرماید ، وقتی کسی وارد مجلسی شد  (مثلا وارد مسجد شد) و جا نبود تا بنشیند ، یکمی جمع تر بنشینید تا اون بنده ی خدا هم تو مجلس بشینه و از اون جلسه استفاده کنه ، نه اینکه دور تا دور خودمون رو خندق بکنیم تا کسی به ما نزدیک نشه ! ارث بابام که نیست ، جا وا کنیم تا بقیه هم تو مجلس بشینن و استفاده کنن! اگه این کار را کنیم خدا هم نظر رحمت به ما خواهد کرد .

 

 اصلا این آیه چرا نازل شد :
 چون دقیقا همین کارها رو در زمان پیامبر (صل الله علیه واله) انجام می دادند ، یعنی تو مسجد یا مجالسی که پیامبر (صل الله علیه واله ) بود چنان گله گشاد می شستند که اصلا فرد دیگری نتونه اونجا بشینه !
اینجا بود که خدا این ایه را نازل کرد که اگر شخص تازه واردی به مجلسی امد و جا هم براش نبود ، انهایی که نشسته اند کمی جمع تر بشینن تا این فرد هم بتونه بشینه و از ان مجلس فیض ببره !
 خداوند با این ایه یکی از اداب معاشرت را به ما یاد داد .

 

بنابراین :
یکی از اداب معاشرت که خداوند در قران می فرماید این است که ، اگر شخص تازه واردی به مجلسی امد برایش جا باز کنید تا او هم بنشیند و فقط دنبال راحتی خودتان نباشید و اگر این کار را کنید و جا بدهید خداوند هم در روز قیامت به شما توسعه { گشایش } می دهد .

 

ان شالله همه ی ما عامل به دستورات قرانی باشیم . الهی امین.
جهت مطالعه بیشتر به کتاب امام شناسی جلد 12 مراجعه شود.

 

منابع :
1- سوره ی مجادله . ایه 11

 

وبلاگ :
PARVAZKADEH.BLOG.IR

 


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۱/۱۳
حبیب بهبودی

نظرات  (۱)

ممنون که مطالعه کردید 


ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی