پروازکده

خوش آمدید

پروازکده

خوش آمدید

آخرین نظرات
  • ۱۷ اسفند ۹۷، ۲۲:۰۵ - حبیب بهبودی
    ممنونم

به به چه شرابی !!!

پنجشنبه, ۱۹ اسفند ۱۳۹۵، ۰۹:۰۸ ب.ظ


(اون دنیا شراب به ما میدن !!)

یکی می گفت :

ما که میخواییم تو بهشت زن خوشکل بگیریم ، یا شراب ناب بزنیم بالا ، خوب خر نیستیم که، همین دنیا این کار ها را میکنیم ! نقد و ول کنیم ، نسیه رو بچسبیم !؟

 

بهش گفتم :

ایات قران را نفهمیدی داداش ، اون چیز هایی که خدا در قران وعده داده ، اونا تشبیه معقول به محسوسه !

گفت : یعنی چی تشبیه معقول به محسوسه  ؟

گفتم : خدا چون دید ما نمیتونیم حقایق توحیدی را بفهمییم ! با سیب و گلابی و حوری و غلمان ذهن ما را نزدیک به اون حقایق کرده !؟

گفت ، چندتا مثال بزن تا درست بفهمم !

 

منم چندتا مثال زدم :

 (ید الله فوق ایدیهم) یعنی: دست خدا بالای همه دست هاست . (1)1-

. (2) الرحمن علی العرش استوی ) یعنی: خداوند روی کرسی نشسته است)2-

. (3) الله نور السموات والارض ) یعنی : خدا نور اسمان ها و زمین است)3-

گفتم اگر بخواهیم این ایات را همین جوری معنی کنیم 100 درصد کفر است !

 

گفت پس چه جوری معنی کنیم !؟

گفتم ، ما چون فقط با عالم دنیا مانوس هستیم نمی توانیم درک واقعی از اون دنیا داشته باشیم . واگر خدا بخواهد با زبان غیر دنیا با ما صحبت کند ما نمی فهمیم .

 

بنابراین:

 خدا وند با مثال ها و تشبیهات این دنیا که انها را میتوانیم حس کنیم با ما صحبت میکند!

به عبارت دیگر ان مسایل عقلی و معنوی را در قالب مسایل حسی میریزد تا ما بفهمیم . مثلا چون در این دنیا پادشاهان و سلاطین به روی صندلی و کرسی تکیه میزنند و مینشینند خدا هم میفرماید من در روی کرسی نشسته ام کنایه از اینکه من پادشاه افرینش هستم .

که به این کار در منطق تشبیه معقول به محسوس می گویند.

 

نتیجه :

در ایه اول منظور قدرت خداست.

در ایه دوم منظور این است که خدا پادشاه عالم است.

در ایه سوم همانطور که نور همه جا هست و الا ما چیزی را نمیتوانستیم ببینیم خدا هم همه جا هست .

 

 

حالا بریم پیش حوری و شراب :

گفتم دوست عزیز ، یه ایه داریم تو قران که در ان به چهار رود  بهشتی اشاره کرده است. (4)

1- رود اب 2- رود شراب 3- رود عسل 4- رود شیر

گفتم ، شما فکر میکنی اون دنیا اینارو بهت میدن !؟

تعجب کرد : گفت مگه نمیدن !؟

گفتم نخیر نمیدن !؟

گفت پس چی میدن ؟

 

منم گفتم:

 علامه ی طهرانی که شاگرد علامه ی طباطبایی هست در کتاب امام شناسی (5) فرموده :  

منظور از  رود اب : علم ومعرفت خداست که بهت میدن !

منظور از رود عسل : شیرنی های واردات به قلب انسان از عالم قدس است ، به عبارتی ان بارقه های توحیدی از ذات الهی است ، که اون قدر شیرینه مثل عسل توصیف شده !

منظور از نهر های شیر : منظور علوم شرایع و حکمت عملیه است !

و منظور از رود شراب : جذبات و انوار الهی هستنند که چنان بر قلب انسان شیرین می اید  که شخص به کلی از هستی ساقط شده و مست الهی میشود ، و به همین علت به ان رود شراب گفته شده !

 ( البته علامه در این کتاب دلایل خود را هم ذکر می کند . )



خلاصه :

نظر دوست ما عوض شد و جور دیگر به قران و ایات ان نگاه کرد !  

ان شا الله خداوند از اون شراب ها ی ناب بهشتی به همه ی ما بدهد . الهی امین

جهت مطالعه ی بیشتر به کتاب امام شناسی ، جلد 1 ، ص 186 مراجعه شود.

 

منابع :

1- سوره الفتح. ایه ی 10

2- سوره ی طه . ایه ی 5

 3-  سوره ی نور . ایه ی 37

4- سوره ی محمد ، ایه ی 15     

                                                                                                 کتاب امام شناسی ص 183 

وبلاگ :

Parvazkadeh.blog.ir


موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۱۹
حبیب بهبودی

نظرات  (۴)

۱۹ اسفند ۹۵ ، ۲۱:۱۲ حبیب بهبودی
ممنون از دوستان 
عالی
وبلا گ خوبییه
زیبا
بود


ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی