پروازکده

خوش آمدید

پروازکده

خوش آمدید

آخرین نظرات
  • ۱۷ اسفند ۹۷، ۲۲:۰۵ - حبیب بهبودی
    ممنونم

مشکل شیطان چی بود ؟

جمعه, ۴ فروردين ۱۳۹۶، ۱۱:۳۶ ب.ظ



شیطان با خود خدا مشکل داشت و سجده نکردنش بر انسان بهانه بود!


 

مقدمه :

سلام دوستان ، بد نیست یکمی درباره ی اقای شیطان با هم صحبت کنیم ، قطعا همتون شنیدید که شیطان سال ها عبادت خدا را انجام داده است ولی  به خاطر سجده نکردن به ادم از سمت خدا دور شد ، اما حقیقت ماجرا این نیست  ! در اصل شیطان یک ایراد بزرگی داشت ، که ان ایراد باعث شد که شیطان سجده بر ادم نکند و ان ایراد را در ادامه ی مقاله به شما خواهم گفت ، پس تا اخر با ما باشید .

 

به این ایه توجه کنید :

قالَ ما مَنَعَکَ أَلَّا تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُکَ قالَ أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنى مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طین(1)

(وقتی به شیطان گفتن چه چیزی باعث شد که تو به ادم سجده نکنی ؟ شیطان گفت من از انسان برترم چون من از اتش خلق شدم ولی انسان از خاک !)

 

یک سوال از شیطان :

فرض می گیرم که ارزش انسان ها از تو پایین تره ، و تو خیلی خوب هستی ، و تو از اتشی و ما از خاک و اتش هم بالاتر از خاک است و خلاصه تو خوبی ما بد !

پس ای شیطان خوب ، وای کسی که ادعا داری که تو از انسان بهتری ، پس چرا وقتی خداوند فرمود سجده کن، سجده نکردی !دیگه از خدا که بهتر نیستی ! خدا خالق توست وداره به تو دستور میده ، چرا عمل نمی کنی !؟

چون مشکل شیطان سجده به انسان نبود ! که چون انسان از خاک است ومن از اتش پس سجده نمی کنم ، بلکه شیطان با خود خدا مشکل پیدا کرده بود.

 

مشکل شیطان  با خدا  چه بود :

شیطان بواسطه ی عبادات زیاد مغرور شده بود و یک جایگاهی برای خود در مقابل خدا قرار داده بود!

یعنی به جای اینکه بواسطه ی عبادت ، خود را عبد خدا فرض کند و خدا را همه کاره بداند ،یک شخصیت و یک موقعیت برای خود در مقابل خدا فرض کرده بود که من فلانم من بهمانم و... در حالی که کسی نیست به شیطان بگوید که اگر تو خوب هستی ، این خوبی را کی به تو داده ؟ غیر از این است که خدا توفیق خوب بودن را به تو داده است؟!

 

بنابراین:

عبادت اگر باعث شد، ما روز به روز رنگ خدایی بگیریم و با چشم و گوش و زبان خدا را اداراک کنیم و از فرعونیت و منییت خود دور بشیم ارزش دارد ، والا اگر عبادت ما باعث شود به خود مغرور شویم و باقی انسان ها را در وسط جهنم ببینیم این نوع عبادت عاقبتی بهتر از شیطان پیدا نخواهد کرد!  

 

ان شاالله همه ی ما توفیق عبودیت را داشته باشیم . الهی امین.

جهت مطالعه ی بیشتر به کتاب فلسفه ی خلقت شیطان علامه طهرانی مراجعه شود .

 

منابع :

1-سور ه ی اعراف . ایه 11 

وبلاگ:

Parvazkadeh.blog.ir


موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۶/۰۱/۰۴
حبیب بهبودی

نظرات  (۱)

دقیقا 
پاسخ:
ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی