شررررررررررررررررررررررررراب اصل میخوای ! بیا اون دنیا ! مست ، مست میشی !!!
اون دنیا شرابش اصله !!!
یکی میگفت :
ما که میخواییم تو بهشت زن خوشکل بگیریم ، یا شراب ناب بزنیم بالا ، خوب خر نیستیم که، همین دنیا این کار ها را میکنیم ! نقد و ول کنیم ، نسیه رو بچسبیم !!
بهش گفتم :
ایات قران را نفهمیدی داداش ! اون چیز هایی که خدا در قران وعده داده ، اونا تشبیه معقول به محسوسه !
گفت : یعنی چی تشبیه معقول به محسوسه ؟
گفتم : خدا چون دید ما نمیتونیم حقایق توحیدی را بفهمییم ! با سیب و گلابی و حوری و غلمان ذهن ما را نزدیک به اون حقایق کرده !؟
گفت ، چندتا مثال بزن تا درست بفهمم!!
منم چندتا مثال زدم :
1- (ید الله فوق ایدیهم) یعنی: دست خدا بالای همه دست هاست .(سوره الفتح. ایه ی 10)
2-(الرحمن علی العرش استوی ) یعنی: خداوند روی کرسی نشسته است .(سوره ی طه . ایه ی 5)
3-(الله نور السموات والارض ) یعنی : خدا نور اسمان ها و زمین است.( سوره ی نور . ایه ی 37)
گفتم اگر بخواهیم این ایات را همین جوری معنی کنیم 100 درصد کفر است !
گفت پس چه جوری معنی کنیم !؟
گفتم :
ما چون فقط با عالم دنیا مانوس هستیم نمی توانیم درک واقعی از اون دنیا داشته باشیم !!
واگر خدا بخواهد با زبان غیر دنیا با ما صحبت کند ما نمیفهمیم !
بنابراین خدا وند با مثال ها و تشبیهات این دنیا که انها را میتوانیم حس کنیم با ما صحبت میکند!
به عبارت دیگر ان مسایل عقلی و معنوی را در قالب مسایل حسی میریزد تا ما بفهمیم ! مثلا چون در این دنیا پادشاهان و سلاطین به روی صندلی و کرسی تکیه میزنند و مینشینند خدا هم میفرماید من در روی کرسی نشسته ام کنایه از اینکه من پادشاه افرینش هستم!!
که به این کار در منطق تشبیه معقول به محسوس میگویند .
بنابراین:
در ایه اول منظور قدرت خداست.
در ایه دوم منظور این است که خدا پادشاه عالم است.
در ایه سوم همانطور که نور همه جا هست و الا ما چیزی را نمیتوانستیم ببینیم خدا هم همه جا هست .
حالا بریم پیش حوری و شراب :
گفتم دوست عزیز ، یه ایه داریم تو قران که در ان به چهار رود بهشتی اشاره کرده است!{1}
1- رود اب 2- رود شراب 3- رود عسل 4- رود شیر
گفتم ، شما فکر میکنی اون دنیا اینارو بهت میدن !؟
تعجب کرد : گفت مگه نمیدن !؟
گفتم نخیر نمیدن !؟
گفت پس چی میدن ؟
منم گفتم علامه ی طهرانی که شاگرد علامه ی طباطبایی هست در کتاب امام شناسی خود ص 186 فرموده :
منظور از رود اب : علم ومعرفت خداست که بهت میدن !!!
منظور از رود عسل : شیرنی های واردات به فلب انسان از عالم قدس است ! به عبارتی ان بارقه های توحیدی از ذات الهی است ! که اون قدر شیرینه مثل عسل توصیف شده !
منظور از نهر های شیر : منظور علوم شرایع و حکمت عملیه است
و منظور از رود شراب : جذبات و انوار الهی هستنند که چنان بر قلب انسان شیرین می اید که شخص به کلی از هستی ساقط شده و مست الهی میشود ! و به همین علت به ان رود شراب گفته شده !!!
{البته علامه در این کتاب دلایل خود را هم ذکر میکند }
خلاصه :
نظر دوست ما عوض شد و جور دیگر به قران و ایات ان نگاه کرد !
ان شا الله خداوند از اون شراب ها ی ناب بهشتی به همه ی ما بدهد . الهی امین
جهت مطالعه ی بیشتر به کتاب امام شناسی ، جلد 1 ، ص 186 مراجعه شود .
منابع :
1- سوره ی محمد ، ایه ی 15
سپاس