پروازکده

خوش آمدید

پروازکده

خوش آمدید

آخرین نظرات
  • ۱۷ اسفند ۹۷، ۲۲:۰۵ - حبیب بهبودی
    ممنونم

دل به غیر خدا نبند !

پنجشنبه, ۳ فروردين ۱۳۹۶، ۱۰:۱۰ ب.ظ




به غیرت خدا بر میخوره ، اگر امید به کسی غیر از خدا داشته باشی !

  


مقدمه :

اینجانب بعد از تحقیق در روایات و تاریخ و قران و تجربه ی شخصی به یک مطلب مهمی رسیدم ! و ان اینکه اگر در امور زندگی (اعم از امور مادی و معنوی ) به غیر از خدا امید ببندیم و فکر کنیم مشکل ما را مثلا فلان دکتر و یا فلان رئیس میتواند حل کند ، در حالی که نقش خدا را در بر طرف کردن ان مشکل کم رنگ احساس کنیم ! اینجا همان زنگ خطر میتواند باشد ! و خدا به غیرتش بر میخورد و شاید تنبیه متقابلی از جانب خدا بشویم ! برای اینکه بهتر این مساله را متوجه شویم ، چند مثال عرض می کنم تا مطلب روشن شود ، لطفا با ما باشید .

 

 چند مثال :

  1- حضرت یوسف علیه السلام در زندان بودنند ، و وقتی یکی از افراد را واسطه قرار دادند تا به فرعون خبر برساند تا ایشان را ازاد کند ! اینجا بود که به غیرت خدا بر خورد و 7 سال دیگر در همان زندان ماند ! چون به غیر خدا امید داشت

2- پیامبر اکرم صل الله علیه واله یک بار ان شالله نگفتنند ، و تصور کردند که حتما و بدون تمسک به خدا ایه نازل خواهد شد !اینجا بود که تا 40 روز ایه نازل نشد !

 

یک داستان از عالم معروف :

 سید علی قاضی طباطبایی که ایشان یکی از عرفاء و مراجع و همچنین استاد علامه ی طباطبایی بود ، به شدت فقیر بودنند ! ووقتی شخصی علت این فقر را از ایشان پرسیدند ؟ ایشان فرمودند که من یک دوست داشتم و چون این دوست ما کم کم به یک مقام ها و پست های دنیایی داشت می رسید ! من غافل شدم و گفتم که ، فلانی اگر به مقام های خوب رسیدی ما را فراموش نکن ! و خلاصه دست ما را هم بگیر ! و چون امید به این شخص بسته بودم، خدا هم چنان فقری به ما داد تا بفهماند که همه کاره خدا ست نه بنده ی خدا ! این داستان را خود اقای قاضی فرموده اند. (3)

 

یک نکته:

این را بدانیم که هر چقدر ما ایمانمان بیشتر باشد ، به همان اندازه چوب بیشتری خواهیم خورد ! اگر امید به غیر خدا ببندیم.

 من خودم چندین بار چوب خوردم ! مثلا فکر میکردم که قطعا فلانی میتواند مشکل من را حل کند ! و اصلا خدا را دخیل نکردم ، چنان ضربه ی خوردم که خودم به خدا گفتم ، خدایا غلط کردم فقط خودت ! البته بد نیست این را هم بدانیم که چه بسا خود خداوند این اتفاقات را برایمان پیش می اورد تا ما با جان و دل بفهمیم که همه کاره ی عالم خداست .

 به هر جا بنگرم کوه و در و دشت                                 نشان از قد رعنای تو بینم

 

ایاتی که می فرمایند ، به غیر خدا دل نبند:

در قران ایات زیادی وجود دارد که بر این مساله اشاره می کند ولی بنده دوایه مشهور را برایتان می اورم ، که ان دوایه عبارت است از :

الیس الله بکف عبده (1)

. ایا خدا برای بنده کافی نیست.

: و هچنین در جای دیگر

 ومن یتوکل علی الله فهو حسبه

. کسی که بر خداوند توکل کند خداوند کفایتش می کند.

 

بنابراین :

اگر در زندگی به غیر خدا اعتماد کردیم و دل بستیم و چشم امید داشتیم ، مطمئن باشیم که چوب ان را خواهیم خورد.

 پس دل به غیر خدا نبندیم.  

 

 ان شا الله خداوند توفیق دهد تا همه ی ما موحد در مقام عمل باشیم . الهی امین

جهت مطالعه ی بیشتر به کتاب تفسیر ایه نور علامه طهرانی مراجعه کنیم .

 

منابع :

 1- سوره ی زمر ، ایه 36

  2- سوره ی طلاق ، ایه 3

3- روح مجرد ص432

وبلاگ :

Parvazkadeh.blog.ir

 


موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۶/۰۱/۰۳
حبیب بهبودی

نظرات  (۲)

تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن
که خواجه خود روش بنده پروری داند
مطلب مفیدی و خوبی بود افرین 
پاسخ:
نظر لطفتونه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی