پروازکده

خوش آمدید

پروازکده

خوش آمدید

آخرین نظرات
  • ۱۷ اسفند ۹۷، ۲۲:۰۵ - حبیب بهبودی
    ممنونم

اخوند شدن !؟

شنبه, ۲۸ اسفند ۱۳۹۵، ۰۶:۲۸ ب.ظ

                    



چرا بعضی از مردم اخوند میشن؟!

 

 مقدمه :

همه تا دلتون بخاد اخوند دیدیم ، ولی شاید خیلی ها ندونن که چرا این افراد اخوند شدن ، من به شما خواهم گفت که ، به چه علتی عده ایی از مردم به حوزه های علمیه می روند و سرباز امام زمان (عج الله فرجه الشریف ) می شوند ،  پس  همراه ما باشید .

 

علت اخوند شدن بعضی از مردم :

یه ایه تو قران داریم که خداوند به مردم میگه عده ای از شما بروید و اخوند بشید!

ایه ش اینه :

فَلَوْلا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طائفَةٌ لِیَتَفَقَّهوا فِى الدّینِ وَ لِیُنْذِروا قَوْمَهُمْ اذا رَجَعوا الَیْهمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرون (1)

چرا از هر جمعیت و فرقه‏اى، دسته‏اى از آنان کوچ نمى‏کنند و براى تعلم احکام و معالم دین به مراکز علم نمى‏روند، تا از معارف الهیه و احکام و معالم دین خبیر و دانا شده، و در حین مراجعت به قوم و قبیله خود آنها را از عواقب وخیم گناه و انحراف برحذر دارند.

 

یک برداشت :

خداوند در این ایه واجب کرده که حتما عده ای برن و دین خدا را یاد بگیرن و به مردم یاد بدهند ، پس هر کی از ما که این استعداد رو تو خودش میبینه بر اون واجبه که بره در حوزه های علمیه و به درس و بحث مشغول بشه . 

البته نوع واجب در این ایه واجب کفایی است : یعنی اینکه اگر به اندازه ی کافی افردی برای این کار بودند ، دیگر وجوبی بر گردن دیگر افراد نیست !

پس وظیفه اخوندا اینه که برن حوزه و دین خدا را یاد بگیرن وبه ما هم یاد بدهند . و اگر این افراد نرن دین خدا کلا ساقط میشه !

 

 نکته ی مهم :

و همچنین این مطلب را باید بدانیم که یاد گیری دین خدا ، خلاصه نمی شود به یاد گرفتن درس هایی مثل: ادبیات و منطق و فقه و اصول و فلسفه و... بلکه علاوه بر یادگیری این دروس مهم،  باید طلبه ی علوم دینی،  برنامه ای برای خودسازی و تهذیب نفس تدارک ببیند

زیرا یادگیری علوم ظاهری بدون تهذیب نفس چیزی جز دوری از خدا نمی اورد ، واین حرف را از خودم نمی گم بلکه روایاتی در این باب داریم ، که در حوصله ی این مقاله نیست .

و همچنین در  اهمیت تهذیب نفس هم می توان به سوره ی الشمس اشاره کرد ، که خداوند بعد از 11 قسم عظیم ، می فرماید :

قد افلح من ذکی ها (2)

به تحقیق رستگار شد هرکسی که تذکیه نفس کرد.

 

نتیجه :

به هر حال کسی که طلبه ی علوم دینی میشه باید با دو بال حرکت کنه و ان  دو با ل عبارت است از:

1- علم       2- تهذیب نفس و خود سازی 

 

بنابراین:

اخوند هم خوب داریم ،هم بد داریم ، و باید اون خوباشو با تحقیق و تفحص پیدا کنیم و مسایل دینی خود را از او بپرسیم .

اخوند خوب اخوندی است که با تهذیب نفس و تحصیل علوم الهی به جایی رسیده است ، که غیر از خدا چیزی را در عالم ادراک نمی کند و به عبارت دیگر سر سوزنی منم منم در وجودش باقی نمانده ! و اگر همین عالم بخواهد کسی را هدایت کند ، قطعا ان فرد را به خدا هدایت می کند نه به خود !

مثلا علامه ی طباطبایی ( رضوان الله علیه ) هم تهذیب نفس داشت و هم کل عمرش را در راه یاد گیری علوم دینی صرف کرد ، پس از این مصادیق وجود دارد و باید با توسل و تحقیق این افراد را پیدا کرد . که اگر پیدا کنیم و از سخنان انها استفاده کنیم ، قطعا ضرر نخواهیم کرد .

 

ان شاالله خداوند توفیق دهد تا همه ی ما عاقبت بخیر شویم .الهی امین .

جهت مطالعه ی بیشتر به کتاب اسرار ملکوت جلد 1 ، قسمت طلاب ، رجوع شود .

 

منابع:

1-سوره ی توبه ایه ی 123

2- سوره ی شمش ایه ی12

 

وبلاگ :

Parvazkadeh.blog.ir


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۲۸
حبیب بهبودی

نظرات  (۱)

خدا دست همه ی ما رو بگیره
پاسخ:
ان شا الله

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی