پروازکده

خوش آمدید

پروازکده

خوش آمدید

آخرین نظرات
  • ۱۷ اسفند ۹۷، ۲۲:۰۵ - حبیب بهبودی
    ممنونم






 چگونه نماز ما را از گناه نگه می دارد ؟


 

مقدمه :

خیلی از ما ها شاید این جمله را شنیده باشیم که { اگر نماز بخونی بسمت فحشا و منکر نمی روی } بله ، این جمله معنی یکی از ایات قران است ، که آن ایه عبارت است از :

اتْلُ ما أُوحِىَ إِلَیْکَ مِنَ الْکِتابِ وَ أَقِمِ الصَّلاة إِنَّ الصَّلاة تَنْهى عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَرِ وَ لَذِکْرُ اللَّهِ أَکْبَرُ وَ اللَّهُ یَعْلَمُ ما تَصْنَعُون (1)

اى رسول ما آنچه را که از قرآن بر تو وحى شد بر خلق تلاوت کن و نماز را که بزرگ عبادت خداست به جاى آر، که حقّاً نماز انسان را از کارهاى قبیح و ناپسند نهى مى‏کند؛ و هر آینه این نماز، که ذکر خداست از هر چیز برتر و بزرگتر است و خدا به هر چه (براى خشنودى او و به یاد او) کنید آگاه است.

بنده می خواهم یه توضیح بسیار کوتاه و مفید درباره ی این ایه بدهم ، پس اگر تا اخر با ما باشید ، ضرر نخواهید کرد . 

 

توضیح آیه :

انسان در هر لحظه از افکار و خواطر پریشان و شیطانی خالى نیست؛ در سکون و حرکت، در خواب و در بیدارى، افکار و خاطرات مانند موجهاى وحشی از درون به انسان حمله می کنند ، این خاطرات مانند شمشیرهایى تیز بر قلب انسان فرود می ایند  ، و وان را مجروح مى‏کند؛ واز هر خاطره‏اى که رد شویم به خاطره دیگرى دچار مى‏شویم . در این حالت خداوند عملی را به ما توصیه کرده است ، که با انجام ان می توانیم این افکار و تشویشات ذهن را به ارامش و راحتی تبدیل کنیم . 

پس اگرنماز بخوانیم و در ان  توجّه کامل به خداوند داشته باشیم همه آن افکار و شیطنت های ذهن مثل خس و خاشاک مى‏سوزد! و چون تصوری غیر از خدا در ذهن و دل ایجاد نکرده ایم ، قطعا نورانیت و ارامش پیدا خواهیم کرد !

چون هر جا که خدا بیاید ، حتما ارامش  خواهد امد ، و دلیل این حرف هم این ایه است :

الا بذکر الله تطمئن القلوب (2)

اگاه باش فقط با یاد خدا قلب ها ارام می شود .

بنابراین معنى آیه شریفه تنها این نیست که نماز انسان را از فحشا و منکر ظاهرى باز مى‏دارد، بلکه منظور افکار و خیالات شیطانی است که فحشا و منکرات واقعى هستند.

 

سوال:

چرا افکار و خیالات ذهن انسان دشمن هستنند ؟

جواب :

چون ما هر کاری که انجام می دهیم ، به خاطر تصورات ذهن ماست ! و امکان ندارد که ما کاری بکنیم و قبلش تصور ان کار در ذهن ما نیامده باشد ! پس رابطه ی مستقیمی بین تصورات ذهن ما و افعال ما هست ، در این حالت اگر ذهن توحیدی و الهی داشته باشیم، قطعا افعال ما هم الهی و نورانی خواهد شد و اگر ذهن شیطانی وخبیثی داشته باشیم افعال و کارهای ما هم شیطانی و پست خواهد شد . 

و کاری که نماز می کند این است که ، ذهن و درون انسان را متوجه حقیقت پروردگار می کند ، ووقتی ذهن متوجه خدا شد ، تصورات شیطانی ذهن به تصورات الهی تبدیل می شود ، و در نتیجه افعال ما هم الهی خواهد شد .

 

بنابراین :

اگر می خواهیم ارامش پیدا کنیم نماز بخوانیم ، زیرا نماز خلوت بنده است با خداى خود، نماز یگانه ارتباط و اتّصالى است که ناگهان او را از این هیاهو جدا می کند ؛ چون حقیقت نماز حضور قلب است، و حضور قلب یعنی پاک کردن همه ی خیالات  و توجّه تام به خود خدا، پس با این توجّه تمام خاطرات از بین می رود ، وآن لشکرهاى صف کشیده شده افکار پریشان ، مانند نمک در آب حل مى‏شود، و آن آشوب و هیجان تبدیل به آرامش و سکون خواهد گردید .

 

 

ان شالله خداوند توفیق خواندن نماز با حضور قلب را به همه ی ما عنایت بفرماید. الهی امین

جهت مطالعه ی بیشتر به کتاب انوار ملکوت علامه طهرانی جلد 1 قسمت نماز مراجعه شود .

 

منابع:

سوره ی عنکبوت ، ایه ی 45 .1

 سوره ی الرعد ایه ی 28 .2

 

وبلاگ:

PARVAZKADEH


موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۱۲/۲۵
حبیب بهبودی

نظرات  (۱)

۲۵ اسفند ۹۵ ، ۲۳:۰۹ حبیب بهبودی

ممنون که مطالعه کردید


ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی