پروازکده

خوش آمدید

پروازکده

خوش آمدید

آخرین نظرات
  • ۱۷ اسفند ۹۷، ۲۲:۰۵ - حبیب بهبودی
    ممنونم

چرا غرور، مگه ما کی هستیم !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

جمعه, ۱ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۳۰ ب.ظ

چرا خود پسند هستیم !!

خود پسندی و یا به خود مغرور شدن صفاتی هستند که از نظر اسلام غلط می باشند!!

سوال :

چرا مغرور بودن و خود پسندی در اسلام غلط است ؟ مگر چه اشکالی دارد ؟

جواب :

چون ما انسانها چیزی نداریم که به ان بنازیم !
اگر زیبایی داریم ، خدا داده ! اگر پدر و مادر خوب داریم ،اونم خدا داده ! اگر علم و قدرت و استعداد داریم اونم خدا داده !

واصلا اصل وجود ما رو کی داده ؟ خوب معلومه که خدا داده !

پس به چه چیزی میخواهیم افتخار کنیم ! و به خود مغرور شویم !
گاهی بعضی ها رو که نگاه میکنی انگار از دماغ فیل افتادن ، خوب عزیز من این زیبایی تو رو خدا داده ، چرا این قدر به خودت مغرور شدی !؟

یک حدیث :

وقتی پیامبر اکرم صل الله علیه واله که اشرف مخلوقات خداوند است ، در قران این طورمیفرمایند :

قل لا املک لنفسی نفعا و لا ضرا {1}

بگو : من به هیچ وجه صاحب اختیار منفعت ویا ضرری برای خودم نیستم !!

وقتی اشرف مخلوقات عالم میفرمایند : من منفت و ضرر خود را نمیدانم ! ما چگونه خود را بهترین انسان میدانیم !

واصلا به طور کلی پیامبران وامامان علهیم السلام هیچ وقت خود ستایی و خود را بالاتر از همه نمیدانستنند!!

مثلا :

شخصی امد نزد امام باقر و فرمود ایا شما از علمای این شهر هستید ؟ جضرت نفرمود بله من از علمای این شهر هستم بلکه فرمود از جاهلان انها نیستم !!{2}

قطعا امام باقر علیه السلام عالم ترین فرد در روی زمین است ولی نمیفرماید من عالم این شهر هستم !!!،چرا ؟چون همیشه خود را عبد و فقیر و نیازمند به ذات پرودگار میدانستند

و یا مثلا :

یک روز حضرت موسی علیه اسلام به خدا فرمود: چرا در بین این بندگانت مرا به این مقامات رساندی ؟ خداوند به حضرت موسی فرمودند : من دیدم شما خود را از همه ی بندگان پست تر و پایین تر میدانید به همین دلیل این مقامات عالیه را به شما عطا کردم !

بنابراین :

هم امامان و هم در پیامبران علیهم السلام همیشه خود را پایین تر از همه ی مخلوقات میبنند ! و همیشه خود را فقیر و نیازمند به دستگیری پروردگار احساس میکنند !

پس چه خوب است که ما هم به تاسی از این بزرگوارها از هرگونه خودپسندی و عجب دورشویم و خود را عبد پروردگار تلقی کنیم .

ایه قران میفرماید :

یا ایها الناس انتم الفقرا الی الله والله هو الغنی الحمید{3}

ای مردم همه ی شما فقیر هستید نسبت به ذات پرودگار و فقط خداست که غنی و حمید میباشد .

ان شالله خداوند به همه ی ما توفیق دهد تا عبد پرودگار باشیم . الهی امین .

جهت مطالعه ی بیشتر به کتاب ایین رستگاری علامه طهرانی مراجعه شود .

منابع :

1-سوره ی اعراف ، ایه 188

2-بحار الانوار ، جلد 46 ، ص308

3- سوره ی فاطر ، ایه ی 15

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۵/۱۱/۰۱
حبیب بهبودی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی